Prawdziwa żywność w nadmiernie przetworzonym świecie.

W historii dziejów wątpię, czy kiedykolwiek istniało społeczeństwo tak pochłonięte myślami, przyjemnościami i poczuciem, co trafia do naszego ciała. Żywność stała się czymś o wiele więcej niż tylko środkiem zapewniającym energię potrzebną do życia. Jedzenie jest społeczne, kulturalne, przyjemne i okropne. Wydaje nam się, że pragniemy tego, co „złe” i nienawidzimy tego, co „dobre”. Potrzebujemy prawdziwej żywności.

Chociaż z łatwością mogłam wziąć udział w szale związanym z przyczynami problemów związanych z żywnością, o wiele bardziej uspokaja mnie skupienie się na tym, jak możemy przyjąć zdrowszą żywność, którą spożywamy.

Pierwszym krokiem jest rozpoznanie celu prawdziwego jedzenia.

Prawdziwe jedzenie może być nie tylko środkiem energetycznym, ale także uzdrawiającym i odżywiającym posiłkiem. Pomimo pragnienia naszego społeczeństwa, aby podzielić żywność na uproszczone kategorie, takie jak tłuszcze, węglowodany, białka i kalorie, rzeczywistość jest taka, że nasze naukowe zrozumienie tego, jak nasze ciała przetwarzają żywność, właśnie zarysowało jej podłoże.

Dobrą wiadomością jest to, że nie trzeba być na bieżąco z najnowszym odkryciem naukowym, aby wiedzieć, jak dobrze jeść. Jest to dobre, ponieważ nauka codziennie zmienia zdanie na temat tego, co powinniśmy, a czego nie powinniśmy jeść. Patrząc na cywilizacje z całego świata i historii, widzimy, że wiele społeczeństw żyło i kwitło z różnych diet. Chociaż nie każde społeczeństwo w przeszłości było w stanie prowadzić zdrowy „żywnościowy” styl życia, nic nie wydaje się być strasznym problemem zdrowotnym współczesnego narodu. W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat znalazły się one poza kontrolą (pomyślmy: otyłość, cukrzyca, rak, choroba serca… to tylko niektóre z nich).

Zanim pójdę dalej, powinnam przypomnieć wszystkim, że nie jestem dietetykiem. Przeprowadziłam wiele badań na temat żywności i odżywiania. Jednakże żadne badania ani studia nie porównują się z rzeczywistymi zmianami, jakich doświadczyłam w moim zdrowiu i ciele, przyjmując te podstawowe zasady:

jedz prawdziwą żywność.

To pierwszy, najbardziej podstawowy krok. Prawdziwe jedzenie nie jest w opakowaniu. Prawdziwe jedzenie nie zawiera listy składników. Prawdziwa żywność nie musi maskować się etykietami takimi jak „naturalna”, „beztłuszczowa” czy „zdrowa”. Prawdziwe jedzenie jest uprawiane, pielęgnowane i wymaga, abyśmy wiedzieli jak je przygotować. Prawdziwa żywność wymaga czasu.

Jedz jak najbardziej sezonowo i lokalnie.

Koncepcja sezonowego jedzenia staje się coraz bardziej popularna, ale nie jest to nowy pomysł. Większość ludzi, którzy żyli na tej planecie przez wieki, nie mieli dostępu do produktów, gdzie mogliby kupić dowolny owoc lub warzywko, które chcieli. Chłodzenie, eksport i syntetyczne środki konserwujące to nowe pomysły. Jako pierwsza przyznaję, że cieszę się, iż mam dostęp do takich rzeczy jak olej kokosowy przez cały rok, ale kiedy większość naszej żywności, którą spożywamy jest uprawiana sezonowo i lokalnie, robimy to zarówno naszym ciałom, jak i naszemu ekosystemowi przysługę.

Jedz różne odmiany.

Skład chemiczny pokarmu posiada niezwykły wpływ na nasz organizm, szczególnie kiedy jest on spożywany w stanie najbardziej naturalnym. Większość naszych przodków nie martwiła się o otrzymywanie określonej ilości witamin i minerałów dziennie. Jedli prawdziwe jedzenie, które było dla nich dostępne. Im bardziej zróżnicowana dieta, tym więcej „dobrych rzeczy” trafia do organizmu.

Słuchaj swojego ciała.

Nasza Standardowa Dieta Amerykańska (SAD) jest pełna rafinowanych i przetworzonych węglowodanów z bardzo małą ilością prawdziwego pożywienia w jej wnętrzu. Dlatego tak łatwo jeść tak dużo i nadal czujemy, że chcemy więcej. Nasz organizm chce więcej, ponieważ potrzebuje więcej pożywienia. Napełnianie diety gęstą, prawdziwą karmą z substancjami odżywczymi pomoże powstrzymać głód… ale zajmie to trochę czasu.
Jedz, kiedy jesteś głodny. Zatrzymaj się, kiedy jesteś pełny. Słuchaj tego, czego potrzebuje Twoje ciało, a nie czego pragnie Twój język. Nie musimy się martwić o kalorie, punkty lub inne urządzenia liczące, aby nam powiedzieć, ile powinniśmy jeść. Nasze ciało ma wbudowany system zarządzania spożyciem, jeśli go słuchamy.

Jedz powoli.

Naprawdę spróbuj swojego jedzenia. To nie tylko pomoże Ci słuchać naturalnych sygnałów z Twojego ciała, ale możesz znaleźć nowe, zachwycające smaki i tekstury, których brakowało Ci przez te wszystkie lata!

Nie pozwól, aby jedzenie stało się wrogiem.

Kiedy dobrze się odżywiamy, mamy prawo co jakiś czas sobie pobłażać (choć może się okazać, że to, czego pragniesz, drastycznie się zmienia, kiedy zmieniasz sposób, w jaki jesz). Potrzebujemy żywności. To, czego nie potrzebujemy, to ciągła walka z poczuciem winy, kiedy jemy. Uważaj, aby nie zostać zbyt uwięzionym w sieci porad. Zadbaj o to, aby było to proste. Upewnij się, że prawdziwe jedzenie jest przyjemne.

Zacznij powoli i kontynuuj swoją drogę.


Jeśli te pomysły nie wydają ci się najistotniejsze, sugeruję, abyś robił to krok po kroku. Możesz stosować te zasady tylko do jednego posiłku dziennie. Pracuj nad swoimi umiejętnościami kulinarnymi, aby nie czuć się od razu zbyt przytłoczonym. Zmień tylko jeden aspekt, aż stanie się częścią Twojego stylu życia. A przede wszystkim nie karz się, kiedy popełniasz błąd. Możesz mieć swoje ciasto i zjeść je. (Jeszcze lepiej, jeśli ciasto jest zrobione z prawdziwych składników i nie pochodzi z pudełka).

Podobne wpisy